Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka kviečia susipažinti su nauja virtualia paroda skaitmeninėje kultūros paveldo platformoje ePaveldas.lt „Vytautas Bacevičius (1905–1970): muzikinio modernizmo vizionierius“. Paroda skirta vienam ryškiausių XX amžiaus lietuvių kompozitorių, pianistui, muzikos mąstytojui ir novatoriui Vytautui Bacevičiui. Jo kūrybinė ir visuomeninė veikla aprėpė ne tik kompoziciją, bet ir intensyvų koncertinį gyvenimą, pedagogiką bei teorinius muzikos ateities apmąstymus.
Bacevičius – modernistinės estetikos šalininkas, siekęs atnaujinti muzikos formas ir išraišką, plėtoti universalią muzikinę kalbą, peržengiančią nacionalinių stilių ribas. Kai kurie tyrėjai dėl vizionieriškumo, bekompromisių estetinių nuostatų ir „kosminės“ muzikos idėjų V. Bacevičiaus kūrybos reikšmę lygina su M. K. Čiurlionio įtaka Lietuvos profesionaliajai muzikai.
Vienas iš parodos akcentų – V. Bacevičiaus kaip pianisto portretas, geriausiai atsiskleidžiantis jo paties 1968 m. įgrotos vinilinės plokštelės įrašuose. Pats kompozitorius atrinko savo kūrinius ir išleido plokštelę, ketindamas siųsti į Lietuvą. Jo interpretacijos išsiskiria ekspresyvumu, techniniu meistriškumu ir novatorišku požiūriu į atlikimo meną. V. Bacevičiaus fortepijoninė raiška artimai susijusi su modernizmo principais – interpretacijose vyrauja ryškūs dinaminiai kontrastai, faktūros įvairovė ir aiškus nutolimas nuo romantinės stilistikos. Koncertuodamas jis ne tik atliko klasikos kūrinius, bet ir propagavo šiuolaikinę muziką, ypač savo paties kompozicijas ir kitų modernistų darbus.
Parodoje taip pat pristatomas mažiau žinomas, bet reikšmingas V. Bacevičiaus kultūrinis projektas – 1933 m. leistas mėnesinis žurnalas „Muzika ir teatras“, kuriuo siekta skatinti viešą diskusiją apie Lietuvos bei pasaulio muzikos gyvenimą. Nors pasirodė tik trys žurnalo numeriai, leidinys tapo unikaliu reiškiniu tarpukario Lietuvos muzikiniame kontekste.
Šiais metais minime 120-ąsias Vytauto Bacevičiaus gimimo metines.