Telefonas Klaustukas Sitemap
2020 m. liepos 1 d.

Parodų archyvas

Paroda „Mėlynų gelmių gėlės“

2020 m. liepos 1 d. – rugsėjo 13 d.

Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka pristatė jungtinę tapytojos Danguolės Raudonikienės (g. 1937 m.) ir kompozitorės Dalios Raudonikytės With (1970–2018 m.) tapybos parodą „Mėlynų gelmių gėlės“.

D. Raudonikienė užaugo tremtyje Rytų Sibire, kur baigė Irkutsko užsienio kalbų institutą. Grįžusi į Lietuvą, sėkmingai dirbo vertėja ir anglų kalbos mokytoja. Tapyti pradėjo dailės studijoje „Paletė“ (vadovas Rimas Zigmas Bičiūnas), kurioje nuo pat jos įkūrimo (1971 m.) buvo puoselėjama naiviojo meno tradicija. D. Raudonikienės kūryba priklauso antrajai Lietuvos naiviojo meno atstovų kartai, kurios kūrybos raiška yra paveikta šiuolaikinės vizualiosios kultūros, urbanistikos. Kaip ir kitų šios kartos Lietuvos naiviojo meno tapytojų, D. Raudonikienės kūryboje vyrauja gamtos peizažai ir juose perteikiama metų laikų kaita, panoraminiai Vilniaus vaizdai, miesto ir kaimo šventės, akimirkos iš šeimos gyvenimo, gėlių natiurmortai. Kita vertus, šios menininkės paveikslų siužetai išsiskiria švelnia melancholija ir subtiliu humoru, o tapybos stilius, kuriame vyrauja ryškus, bet darnus koloritas bei apibendrintos formos, – erdviškumu ir santūrumu. Nuosaiki D. Raudonikienės tapybos visuma kviečia žiūrovą įsižiūrėti, atrasti spalvos ir formos niuansus, kurie dažnai kuriami atvira ir sodria mėlyna spalva ir jos pustoniais. Tokios kūrybos pavyzdys – jau kelis dešimtmečius D. Raudonikienės tapoma mėlynų gėlių puokščių serija, kurioje, pasitelkiant tą patį teminį motyvą ir spalvinę gamą, perteikiamos skirtingos nuotaikos ir emocinės būsenos.

Parodoje D. Raudonikienės kūryba eksponuojama šalia jos dukters, orkestrinės ir elektroninės muzikos kompozitorės D. Raudonikytės With tapybos. Ekspresyvi, laisvų formų D. Raudonikytės-With tapyba gali būti suvokiama kaip jos kurtų eksperimentinių, minimalistinių, kontrastingų muzikinių erdvių tąsa. Nors D. Raudonikytės With muzikai būdingos literatūrinės, filosofinės nuorodos, tarpdiscipliniškumas, parodoje regima ekspresyvi tapyba ir jos siužetai – atviras ir intymus pokalbis su naiviojo stiliaus D. Raudonikienės kūriniais.

Akademinių išraiškos normų ir dažniausiai savamokslių kūrėjų praktikuojamas naivusis menas šiandien suvokiamas kaip savarankiška meninė išraiškos forma. Naiviojo meno atstovų kūryba neretai tampa tarptautinių meno bienalių dalimi (pavyzdžiui, Massimiliano Gioni 2013 m. organizuota Venecijos bienalė „Il Palazzo Enciclopedico“), yra įtraukiama į pasaulinių meno centrų (pavyzdžiui, į Teito muziejaus Jungtinėje Karalystėje) programas, jo kolekcijos saugomos specialiai sukurtose institucijose. Kai kurie šio žanro atstovai, pavyzdžiui, prancūzas Henri Rousseau (1844–1910 m.) ar kartvelų tapytojas Nikas Pirosmani (1862–1918 m.), yra plačiai pripažinti tarptautiniu mastu.

D. Raudonikienės ir D. Raudonikytės With paroda „Mėlynų gelmių gėlės“ yra antroji naiviojo meno paroda atsinaujinusioje Nacionalinėje bibliotekoje, kviečianti į šį žanrą pažvelgti atsisakant išankstinių nuostatų, jį suvokiant kaip integralią Lietuvos meno istorijos dalį.