Telefonas Klaustukas
2020 m. gruodžio 30 d.

Meno edukacijų ciklas kviečia tarpušventį praleisti kūrybiškai

Šį jaukų ir įkvepiantį kalėdinės dvasios kupiną šventinį laikotarpį atskleiskite kūrybinius gebėjimus – galbūt pats metas išmokti piešti, o jau susipažinusiems su tapyba – lavinti įgūdžius. Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Meno edukacijų ciklas supažindina su piešinio komponavimo pagrindais ir tapybos technikomis.

Edukacijoje „Peizažo ritinėlio pasakojimai“ menininkė Eglė Jovaišaitė pasakoja apie naujus komponavimo aspektus. Šį kartą gilinamasi į ritminių ir erdvinės perspektyvos santykių pajautą, kalbama apie kompozicijos, linijų, formų ritmą, erdvės pasiskirstymą. Lyginami Kinijos tapybos meistrų ir modernizmo Europos peizažai. Ar tikrai V a. kalvų klajūnas Kinijoje ir XXI a. poetas iš senamiesčio nebeturi to paties juodo tušo rinkinio dėžutėje?

E. Jovaišaitė kviečia pradedančiuosius eksperimentuoti, o svarbiausia – nebijoti suklysti. Reikės balto popieriaus lapo, spalvoto tušo, vandens, teptukų, servetėlės teptukui nusausinti, indelių atskiesti tušui, paletės. Žinoma – arbatos gurkšnoti.

Edukacija „Tapyba kiaušinine tempera: istorija, technika, kūriniai“ supažindina su tapybos technikomis. Svečiuose dr. Jurgita Kristina Pačkauskienė – monumentaliosios tapybos dailininkė, menotyros mokslų daktarė, Vilniaus dailės akademijos jaunesnioji mokslo darbuotoja ir ikonografijos studijos vadovė. Dr. J. K. Pačkauskienė pasakoja apie tapyba kiaušinine tempera.

Kiaušininė tempera – labai plačių galimybių ir viena patvariausių tapybos technikų. Jos savybes iliustruoja pirminės žodžio „tempera“ reikšmės (lot. tempero, temperāre): (nu) raminti, (su) švelninti, (su) šildyti; tinkamai (su) maišyti, (su) jungti. Tai švelni, lėta ir į koncentraciją vedanti tapybos technika, sujungianti ne tik sunkiai susimaišančius kiaušinio trynį ir vandenį, bet ir amžius ir pasaulėžiūras: antiką ir šiuolaikybę, pagonybę ir krikščionybę.

Po Antrojo pasaulinio karo intensyviai kiaušininę temperą naudojęs JAV dailininkas Andrew Newell’as Wyeth’as (1917–2009) sako, kad kiaušininė tempera privertė sulėtinti tapybos tempą ir leido pasiekti puikių vaizduojamų tekstūrų efektų.

Šioje edukacijoje trumpai pristatoma technikos kelionė nuo senovės Romos iki XX amžiaus Lietuvos, demonstruojamas jos gamybos būdas.

Pažintį su senosiomis tapybos technikomis remia Lietuvos kultūros taryba.

Daugiau meno edukacijų vaizdo įrašų Nacionalinės bibliotekos „Youtube“ kanale.